خبر های کوتاه نوسان

️روحانی: دولت قرار است بودجه ٩٩ را به سمت یک جراحی بزرگ ببرد

NEWS

رییس جمهور در نشست خبری:
?از دی ماه ٩۶ وارد شرایط جدیدی شدیم. کلید این شرایط ابتدا از داخل و بعد از خارج زده شد.
?تورم نقطه به نقطه از ۵٢درصد به ٣۴درصد رسیده است. پیش بینی ما این است تا پایان سال تورم روند کاهشی خود را ادامه می دهد. در تورم ١٢ماهه حرکت کندی آغاز شده است اما از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد.
?نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است از پارسال نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و طبق آمار بانک مرکزی از مهر پارسال تا امروز ۴٠درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.
?روابط ما با روسیه و چین روابط خوبی است. آنها در حد خودشان تلاش های خوبی کردند. اما متاسفانه ٣ کشور اروپایی پای تعهد خودشان نماندند و به قولهایشان عمل نکردند.
?ما باید در زمینه خصوص سازی و فروش سهام با سرعت بیشتری حرکت کنیم.
?دولت قرار است بودجه ٩٩ را به سمت یک جراحی بزرگ ببرد. وابستگی نفت را کمتر کند.
?آغاز این جراحی اقتصادی سخت است چون کشور به نفت وابسته بوده و اکنون میخواهد از مالیات، فروش سهام و اوراق درآمد داشته باشد. همه برنامه ها بر این است سال ٩٩ تکیه‌ای به درامد نفت نداشته باشیم.
?یکی از اهداف سفر عمران خان به ایران این بود که درباره مسائل منطقه گفتگو کنیم. البته به غیر از پاکستان کشور‌های دیگری مانند عراق هم تلاش می‌کنند، ما مشکلی نداریم و آماده گفتگو درباره مسائل و مشکلات منطقه از جمله عربستان هستیم تا مشکلات را حل و فصل کنیم.
?هدف قرار گرفتن یکی از کشتی‌های ما در دریای سرخ مشکلاتی را به وجود آورد که امیدواریم که تحقیقات ما در این زمینه به زودی به نتیجه نهایی برسد.
?روابط ایران و امارات در ماه‌های گذشته نسبت به قبل بهتر شده است.
?ما حاضر بودیم در نیویورک اجلاس ١+۵ را در سطح سران کشورها برگزار کنیم به شرطی که مطمئن باشیم جلسه حل مسائل است نه جلسه انتخاباتی آقای ترامپ.
?دولت فروش اوراق را آغاز می‌کند. فروش سهام سرعت بیشتری پیدا کرده است، اما درباره حامل‌های انرژی مسیر عادلانه مناسبی نیست. معنی آن این نیست که بار سنگین به مردم تحمیل شود.
?قیمت بنزین در ترکیه ۱۵هزار تومان یا در کشورهای عربی حدود ۶هزار تومان است. ما نمی‌خواهیم سوخت را به قیمت واقعی عرضه کنیم، اما در فکر هستیم که تغییراتی ایجاد شود.
?رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی باید مداوم حواسش به قانون اساسی باشد. این موضع کجا فراموش شده است؟ برخی اصول را من در سخنرانی‌ها می گویم عده ای عصبانی می شوند. همه پرسی در همین قانون اساسی است؛ اگر بد است حذف کنید. اصل ۱۱۳ را شورای نگهبان تفسیر کرده که عملا انگار این اصل را نداریم. به مجلس تذکر می دهم می گویند طبق تفسیر شورای نگهبان چنین است، به قوه قضاییه می گویم همین را می‌گویند.
?اصل ۱۱۳ اصل مهمی است مردم به رئیس‌جمهور رای نمی‌دهند که فقط مسئول اجرای قانون باشد. مسئول نظارت هم هست. اگر می خواهیم تفسیری کنیم بگذاریم برای رئیس بعدی و از قبل به مردم این موضوع را بگوییم. تفسیری که می گوید هرجا مسئول مستقیمی ندارد رئیس جمهور باید باشد، پس این اصل را برای چه تصویب کردند. به نظرم اگر این اصل اجرا شود مشکلات بر طرف می‌شود.

Send money to Iran

دیدگاهتان را بنویسید