خبر های کوتاه نوسان

️معاون اسبق بانک مرکزی: دولت برای تشویق صادرکنندگان به بازگشت ارز جوایز صادراتی تعیین کند/ برخی صادرکنندگان به بهانه تحریم و کرونا ارز خود را باز نمی‌گردانند

NEWS

?️حیدر مستخدمین‌حسینی: دولت به منظور اطمینان از بازگشت ارز حاصل از صادرات ابتدا باید به شرکت‌هایی ارز تخصیص دهد که اهلیت آنها مشخص شده است. اما متاسفانه امروز شاهدیم برخی از صادرکنندگان به دولت فشار می‌آورند که صادرات با این نرخ برایشان به‌صرفه نیست و به بهانه‌های مختلف بازگشت ارز به کشور را به تعویق می‌‌اندازند.
?️برخی تجار بحث تورم را مطرح می‌کنند که دولت در این زمینه می‌تواند با منابع ریالی خود، صادرکنندگان را نسبت به بازگشت ارز تشویق کند. به عنوان مثال صادرکننده پس از صادرات صد دلار کالا، به منظور بازگشت ارز به ازای هر دلار نرخ نیما را تحویل داده و مابه‌التفاوت آن با بازار آزاد را به عنوان جایزه صادراتی از دولت دریافت کند. این اتفاق در گذشته در برخی از دولت‌ها اجرا شده و موفق هم بوده است.
?️ارز محور کلیدی قیمت همه کالاها در کشور است. برخی از صادرکنندگان به بهانه تحریم و شیوع ویروس کرونا ارز خود را به کشور برنگرداندند که به نظر می‌رسد بخشی از بحران ارزی که در روزهای اخیر به وجود آمده، ناشی از این موضوع است. البته اگر این ارز به کشور بازمی‌گشت همه مشکلات کشور حل نمی‌شد اما شاید دیرتر و خفیف‌تر با مشکلات ارزی موجود مواجه می‌شدیم.
نود اقتصادی

Send money to Iran

دیدگاهتان را بنویسید